The girl.

Friday, September 20, 2013

Life as a medical student begins.

Assalamualaikum,


pancung kepala sat



Wassup guys? ;D Today aku nak berbicara pasal u aku pulak. Alhamdulillah aku dapat masuk Universiti Sultan Zainal Abidin. Ramai betul taktau u ni kat mana. Dekat Terengganu cik kakak abang saya. Tak sangka betul aku akan masuk u ni. Yela, dulu tak selalu dengar pun. Aku nak sangat masuk Ukm cos memang impian aku jak kecik but Allah has planned it better. He gives me this beautiful university with my dream course too : Program Ijazanah Sarjana Muda Perubatan & Pembedahan. Atau lebih pemes dengan nama MBBS. Bersyukur ke hadrat Ilahi sesangat, tinggal aku kena rajin belajar bebetul je, no more stalking, laziness, crushes (sikit2 okla kan) :p


Aku daftar ritu 17 September 2013. Lambat sebab aku pelajar kemasukan kedua. Takpe sama je tak terasa pelik pun semua sama pandai kan & it is better late than never an. Dah adat first time masuk u mestila ado orientasi. Senanye aku nak bagitau kitorang orientasi 2 hari jo muehehe.


Meh aku cerita sikit. Sekarang aku tinggal kat Kampus Utama ; Kampus Gong Badak. Bagi pelajar medic & sains healthy, tempat belajar (fakulti) diorang dekat Kampus Kota in Kuala Terengganu which is about 45min away from main campus. Dak dak medic year 1 buat sementara waktu tinggal kat kolej kediaman Kampus GB. Next month baru berpindah ke Kampus Kota. Sekarang kau boleh bayangkan tak yang kitorang kena berulang alik dari kolej sekarang ke our faculty? Every 7 in the morning and sesampai je kat fakulti dah kui 8am? Jadual biasa pukui 8 dah start belajo. Such a sacrifice this, beb, xx


Pastu hari ketiga aku kat sini iaitu 19 September 2013 pulak kan, kitorang dah start belajar. Eksaited mak sampai taktau nak pakai baju kurung kaler hape. Den pun sauk baju kurung pink raya guwa plus tudung baby pink. Zeriyesly it makes confidence higher. My personal tips on how to cope with first day yezza successful tahu sebab yela mesti rasa rendah diri gila baru daftar pastu macam terkebil tapi tak sokmo la.


Terus ada kuliah Introduction of Pharmacology which it is all about drugsssss.

The moment bila your lecturer explains and telling a story in fully English and have a very pekat slang India. My tongue was glued but it is okay. Tabah la aku :')
Cara study pun lebih kurang je ngan dedulu, photostat lecture notes, kumpul duit bagi kat ajk macam biasa. But textbook still wajib ada. bak kata Doc Pharmaco tu, "we need to read knowledge"
Textbook pun biasalah korang dengar kan harga tak murah macam buku text sekolah rendah. Terpaksa kuarkan duit demi ilmu tercinta sepanjang hayat ni.


Cerita pasal classmates, semua okay dan sempoi. Budak Kmpp ada 9 orang okeh. Bangga sat. Yang aku ingat aku, @sahiraaminah, Farhanin, Ng, Shanti, Pavi budak aras kmpp dulu, Shankri, Bazli, emm sorang lagi Chinese boy. Yang lain semua okay, semua layan aku seadanya, datang dari Pasum lah Palam lah Kmpk/Kmp/Km bagai. Chinese Indian ramai tahu? Total classmates 54 people. Semua pandai. Semua otak geliga. Harap aku pun tergolong suatu hari nanti. InsyaAllah.





Pasal kolej kediaman pula, aku tinggal kat Blok I, blok paling hujung -_-  Berkonsepkan rumah, dalam tu lengkap ada 5 bilik, 1 dapur, 1 balkoni, toilet dan 1 tempat sidai. Ada rasa macam syorga juga duduk dalam ni. Walaupun paling hujung, tapi duduk aras 1 ni sangat untung dengan wifi nya. Guna phone susah sikit nak dapat line, guna lappy juga untung dapat 4/5 bar sokmo. Nasib ah kau jang.


Pasal makanan pulak, murah je. Macam contoh tadi tengahari aku makan nasi putih + telur mata kuah tomato + 3 biji terung berlada hasilnya RM3. Quite reasonable and cheap. Bajet aku kalau makan 3 ke 4 hingget okaylah.


And aku dah jumpa semua kengkawan aku kat sini. Effa, Cikna. Faziham je belum lagi. Eksaited i'olls tau :>


Rasanya tu je kot. Aku taktau nak kongsi apa. Kalau nak tanya komen kat bawah ni je. Doakan aku senang belajar ye kengkawan. Sayang korang. Kalau sakit hati ngan aku boleh cakap face to face. Bye u'olls ;)

No comments:

Bangkok Day Tour [Day 3]

Let the pictures do the talking :)